Zmiana opon - tylko na jakie ? Może opony bieżnikowane ?
Autorem artykułu jest Jakub Seweryn
Pewnie wszyscy kierowcy wraz z minięciem pierwszych śniegów zmienili opony z zimowych na letnie, a już za kilka miesięcy proces ten będzie trzeba powtórzyć w odwrotnym kierunku. W różnego rodzaju katalogach możemy znaleźć oferty wymiany opon, oraz profesjonalne doradztwo w zakresie doboru opon do naszego samochodu.
Warto jednak zwrócić uwagę na podstawowe zasady którymi powinniśmy się kierować przy wyborze opon. Wg. przeprowadzonej sondy 89% kierowców przy wyborze ogumienia kieruje się jakością, 8% ocenia profil opony, a tylko 3 % wygląd. Opony letnie - cechuje płytki bieżnik o wąskich nacięciach, ponieważ mają przede wszystkim dawać jak największą przyczepność na suchej nawierzchni, ale także radzić sobie na drogach podczas przelotnych deszczy. Opony zimowe - oprócz głębokiego, specjalnego bieżnika przystosowanego do odprowadzania dużej ilości wody, śniegu spod kół, posiadają lamele czyli drobne nacięcia na wypukłościach bieżnika, zwiększające ich elastyczność i pomagające utrzymać przyczepność na mokrych śliskich drogach. Jak dobrze czytać oznaczenia opon ? Oto prosty przykład wraz z objaśnieniem.
170/60 R14 81T 170 [mm] - szerokość bieżnika opony, jej wartość zmienia się co 10 mm.
60 [%] - profil - stosunek wysokości boku opony do szerokości, jego wartość zmienia się co 5%.
R - konstrukcja siatki włókien wewnątrz opony.
14 [cal] - średnica obręczy, na którą pasuje opona.
81 - współczynnik nośności.
T - indeks prędkości.
Warto jeszcze zwrócić uwagę na opony bieżnikowane. Warto dodać iż takie ogumienie jest lepsze od nie jednej oryginalnej opony! Wykonane najnowszymi technikami, oferuje porównywalne osiągi aerodynamiczne czy fizykę jazdy, a kierowców kuszą niskimi cenami. Teraz już wiecie jakie są podstawowe różnice między oponami oraz jak je dobrze identyfikować, jakich opon unikać a jakim dać szansę. Do zobaczenia na drodze. *** Dlaczego jedne opony zużywają się szybciej a inne wolniej, jaki wpływ mają poszczególne czynniki takie jak temperatura, wilgotność, prędkość, ciśnienie wewnętrzne w kole na zużycie opony. Czy warto kupować opony bieżnikowane czy lepiej kupić używane opony do naszego samochodu ?
Temperatura i wilgotność Opony najszybciej zużywają się latem. Wysoka temperatura otoczenia wpływa na wyższą temperaturę pracy opony, zmiękczając bieżnik, co sprawia że opona jest bardziej elastyczna i ulega większym deformacjom. Przez co opony zużywają się szybciej nawet do 40% niż w innych porach roku.
Prędkość Zużycie bieżnika naszych opon bardzo powiązane jest z prędkością jazdy. Ze względu na większą częstotliwość odkształceń, opona podlega większemu obciążeniu co powoduje wzrost temperatury ze skutkami jakie opisywałem wcześniej.
Ciśnienie wewnętrzne Bieżnik zużywa się optymalnie wówczas, gdy opony są eksploatowane przy prawidłowym ciśnieniu, i obciążeniu samochodu. Ciśnienie niższe niż optymalne bardziej szkodzi oponie niż wysokie. Zbyt niskie ciśnienie nie tylko powoduje nierównomierne zużywanie sie bieżnika, i prowadzi do wzrostu wydzielanego ciepła, na skutek czego mamy do czynienia z większymi odkształceniami.
Nawierzchnia Intensywność zużywania się wzrasta wraz ze wzrostem agresywności nawierzchni. Z tego względu opony przeznaczone do jazdy szosowej lub terenowej powinny mieć bieżnik ze specjalnej gumy, dobranej przez specjalistów do naszych potrzeb oraz miejsca eksploatacji opon. Jeśli zaś chodzi o różnicę między oponami bieżnikowanymi a zakupem opon używanych w podobnej cenie są różne pogłoski. Na pewno wiadomo że kupując opony bieżnikowane powinniśmy mieć sprawdzonego dostawcę, jeśli chodzi o zakup opon używanych powinniśmy sięgnąć po takie ale tylko z najwyższej półki.
---
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz