Inteligentne opony
Autorem artykułu jest Pablo Szafran
Dwie główne innowacje technologiczne koncernu Goodyear staną się rzeczywistością na europejskim rynku opon do samochodów ciężarowych do końca przyszłego roku. Są to „Inteligentna Opona” wyposażona w mikrochip oraz „Opona Nieprzebijalna” z wbudowanym środkiem uszczelniającym.
Dwie główne innowacje technologiczne koncernu Goodyear staną się rzeczywistością na europejskim rynku opon do samochodów ciężarowych do końca przyszłego roku. Są to „Inteligentna Opona” wyposażona w mikrochip oraz „Opona Nieprzebijalna” z wbudowanym środkiem uszczelniającym. Pierwsza z nich jest w fazie prób, druga jest już w sprzedaży na niektórych rynkach.
Opona z chipem jest projektem realizowanym przez Goodyeara wspólnie z firmą Siemens VDO. Koncepcja jest prosta: w każdą oponę jest wbudowany mikrochip, który pozwala zidentyfikować dane opony oraz zmierzyć ciśnienie i temperaturę. Istnieją tu dwa obszary funkcjonalne – monitoring pokładowy oraz zarządzanie ogumieniem poza pojazdem. W samochodzie czytniki chipów umieszczone są na podwoziu i pozwalają kierowcy śledzić ciśnienie w oponach oraz temperaturę, ostrzegając o zbliżającej się awarii. Dzięki temu kierowca ma możliwość szybkiej reakcji, zmniejszając w ten sposób ryzyko wypadku lub kosztów związanych z awarią.
Jako narzędzie zarządzania ogumieniem, chip przechowuje informacje dotyczące historii opony oraz unikalny kod identyfikacyjny. Na każdym etapie eksploatacji opony warsztat naprawczy może ją zidentyfikować używając ręcznych czytników. W ten sposób system zarządzania może zapisywać, kiedy opona była rowkowana, bieżnikowana czy naprawiana. W połączeniu z innymi systemami Goodyeara, takimi jak FleetOnlineSolutions, właściciel samochodu może śledzić ogumienie floty oraz optymalizować jego użycie.
Wprowadzenie tego rozwiązania obejmować będzie trzy etapy.
Pierwszy, doświadczalny, jest realizowany właśnie w zaprzyjaźnionych flotach, obejmuje wbudowanie w oponę chipu identyfikującego oponę. Chip staje się integralną częścią opony i pozostaje aktywny przez cały czas jej eksploatacji, włącznie z bieżnikowaniem. Informacje przechowywane przez chip obejmują rozmiar opony, unikalny identyfikator, dane produkcji oraz własne informacje klienta, jeśli takowe są wymagane. Używając systemu Identyfikacji Radiowej RFID (Radio Frequency Identification), ręczny czytnik jest w stanie zidentyfikować każda oponę, przyspieszając proces zarządzania ogumieniem i czyniąc go bardziej czytelnym. Drugi etap pozwala na zapisanie ciśnienia w oponie, jej temperatury, a nawet zużycia bieżnika. Przy użyciu automatycznych stacji odczytu operator floty, sprzedawca TruckForce oraz system Goodyear FleetOnlineSolutions będą mogły automatycznie i na bieżąco monitorować stan ogumienia floty, ułatwiając optymalizację jego eksploatacji celem zwiększenia żywotności opon i zredukowania kosztów. Etap trzeci to integracja chipowego systemu monitorowania z pokładową jednostką systemu zarządzania. Urządzenia zamontowane na samochodzie odczytują informacje z chipów i przekazują je kierowcy poprzez wyświetlacz. Zapewnia to ciągłą kontrolę powietrza w oponach celem zwiększenia oszczędności i żywotności opon oraz – w przypadku wykrycia spadku ciśnienia lub wzrostu temperatury – możliwość podjęcia wymaganych działań zanim dojdzie do awarii czy wypadku. Oprócz tych informacji zapisywany jest także przebieg opony oraz inne przydatne informacje, takie jak np. odległość przejechana na niedopompowanych oponach. Te dane z kolei mogą być wprowadzone do szerszego systemu zarządzania ogumieniem, takiego jak FleetOnlineSolutions.
„Inteligentne opony” będą w przyszłości mogły przekazywać informacje do tego systemu umożliwiając w ten sposób planowanie konserwacji w najbardziej dogodnym miejscu i czasie. Kolejną zaletą jest to, iż informacja przechowywana w chipie czyni oponę łatwą do zidentyfikowania, a umieszczenie na oponach specjalnego logo może działać odstraszająco na złodziei.
---
Pablo
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz